Dag 10: Jodhpur

13 maart 2020 - Jodhpur, India

Voor de derde dag op rij ging de wekker om 5:00 af. Sommigen zullen wel twijfelen aan ons verstandelijk vermogen om een vakantie zo in te delen. Maar goed, het vliegtuig vertrok om 8:10 en  ondanks dat we het geweldig vonden Varanasi te beleven, wilden we hier toch wel heel graag weg.

Vandaag stond Jodhpur op de agenda en daarmee tevens twee vluchten van ca een uur naar het noordwesten van India. Aangekomen in Jodhpur viel direct op dat etnisch profileren hier geen issue is. Alles wat er uitziet als toerist (ik voldoe op alle fronten  aan dit profiel), wordt geacht zijn temperatuur te laten checken. Deze check geldt niet voor de Indiërs die afgelopen week uit Italië zijn aangekomen. ;-)

Wat ook opviel is  hoe betrekkelijk schoon het hier is in vergelijking met de voorgaande steden. Ook de mensen gedroegen zich allen een stukje relaxter. Dat was ook direct merkbaar in het verkeer.

We begonnen met een citytrip door deze stad die ook wel Blauwe Stad wordt genoemd. Daar waar in Jaipur (de Roze Stad) alles in de zelfde kleur was geverfd, zijn in Jodhpur slechts de nodige huizen blauw geverfd. Maar wel genoeg om de stad van een blauwe gloed te voorzien.  Ook deze stad kenmerkt zich met honderden tuk-tuks, een veelvoud daarvan aan brommers en daar weer een veelvoud van aan mensen op straat. Tijdens de citytrip hebben we naast wat blauwe huisjes, smalle straatjes en weer een stepwell, ook de Clocktower gezien. Deze klok (ook wel Ghanta Ghar genoemd) staat centraal op de Sardar Market. Een gezellige en kleurrijke drukte met tal van winkeltjes (of beter gezegd verkooppunten) van groenten, onderdelen, kleding etc.

We hebben ons tegoed gedaan aan het kopen van de nodige specerijen. Wat zal het straks lekker ruiken in Vleuten. (Noot: wij wisten toen nog niet dat het startschot was gegeven om te hamsteren. Maar wij hebben voorlopig nu genoeg specerijen. Wellicht een mooi ruilmiddel voor een rol WC papier)

Morgen gaan we verder met het bekijken van Jodhpur.

1. Sita parmessar:
    15 maart 2020
    Of juist wel meer toiletpapier na het eten van al die kruiden!!
    Een lust om al die verhalen te lezen, mooie beelden.