Dag 3: Ranthambore fort en Pushkar

6 maart 2020 - Pushkar, India

Vanmorgen hebben we – alvorens we ons gingen verplaatsen naar Pushkar - allereerst Ranthambore Fort bezocht. Een complex dat qua omvang onze verwachtingen ruimschoots heeft overtroffen. Naast de hoeveelheid aan gebouwen hebben we ook nooit eerder zoveel pauwen gezien. De pauwen hier vliegen er – in tegenstelling tot in ons kikkerlandje – gretig op los.

Op het complex bevind zich ook de Ganesha-tempel. Een bedevaartsoord voor de aanhangers voor deze God. We hebben deze tempel bezocht en zijn met een stip op ons voorhoofd naar buiten gestapt. Ruim 28 jaar na mijn eerste kennismaking met het hindoeïsme een primeur ;-). De oranje stip staat voor geluk werd ons verteld.

Vervolgens stond ons een autorit te wachten van ca 250 km. De wegen zijn echter dusdanig dat dit een rit van 5 uur non-stop was. De route stond garant voor de nodige verkeerstaferelen (hoe is het mogelijk dat we geen verkeersongeluk gezien hebben) en de nodige andere opmerkelijke zaken. Zo wist onze chauffeur te melden dat je in het Indiase verkeer 3 zaken nodig hebt: “Good brakes, a good horn and.......goodluck”. Daarnaast weten wij inmiddels waar Abraham de mosterd haalt en hebben we ook gezien dat de dames in dit land stevige fysieke arbeid leveren (met de hand oogsten of bijvoorbeeld het op een bouwplaats cement verplaatsen in een bak geplaatst op hun hoofd). De emancipatie heeft Nederland duidelijk nog niet haar hoogtepunt bereikt ;-)

Eenmaal aangekomen in Pushkar hebben we een rondje om Pushkar Lake gewandeld inclusief een bezoek aan de Bramhatempel. Voor de tweede keer vandaag bezochten wij een bedevaartsoord. Dit keer voor de aanhangers van Lord Bramha. In Pushkar is verder veel heilig, waaronder het meer. In de buurt van dit water mag je geen schoenen dragen en binnen een straal van 1 kilometer van Pushkar wordt geen vlees gegeten. Alles wat we tot nu toe zien in India is op z’n minst bijzonder te noemen.

Morgen laten we deze heilige stad achter ons en gaan we naar Jaipur.

1. Paula:
    7 maart 2020
    Mooie foto's! En Peter, je kan natuurlijk ook op een krukje gaan zitten onder de douche 😉