Dag 4: Pushkar - Jaipur

7 maart 2020 - Jaipur, India

Vandaag zagen we zon opkomen in Pushkar inclusief het wasritueel van de gelovigen in het heilige meer van Pushkar. Wij zelf kozen gewoon voor de reguliere warme douche ondanks dat de douchekop op schouderhoogte was afgesteld.

In de loop van de ochtend stond onze chauffeur klaar die ons vervolgens veilig naar de roze stad Jaipur bracht. Overigens zou terracotta stad toepasselijker zijn gezien de kleurstelling die is toegepast. Bleek mijn kledingkeuze van vandaag ( roze t-shirt) toch niet de camouflagekleding te zijn die ik vooraf in gedachten had.

’s-Middags hebben we Jantar Mantar en City Palace bezocht. Jantar Mantar is een observatorium en eigenlijk best wel indrukwekkend. Met onder andere een zonnewijzer die net te groot is (27 meter hoog) voor de pols, wisten ze 300 jaar toch wel een degelijk uurwerk te kunnen bouwen. Sterker nog, deze zonnewijzer loopt op 20 seconden nauwkeurig. Dat konden wij dan weer goed checken met onze internettijd om de pols. Naast een zonnewijzer was er onder andere ook een bouwwerk neergezet waar aan de hand van een schaduwpunt te zien was welke sterrenbeeld het vandaag is. En zo was er nog meer terug te vinden waar men a.d.h.v. de stand van de zon en sterren informatie kon genereren.

City Palace is het paleis van de maharadja. De vlag hing uit hetgeen betekent dat hij thuis was. Wij voldeden blijkbaar niet aan het juiste predikaat om uitgenodigd te worden voor een high tea.

Ook in Jaipur hebben ze veel, heel veel auto en motoren en bij werkelijk geen een ontbreekt het aan een claxon.