Dag 5: Jaipur

8 maart 2020 - Jaipur, India

Ook vandaag stond Jaipur op de agenda. Met als hoogtepunt Fort Ajmer (Amber Fort). Een ontzettend indrukwekkend gebouwencomplex dat (helaas) door heel veel mensen bezocht wordt. Er staan dan ook de nodige mensen op de foto die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Maar ach.....de AVG is hier niet van toepassing. (Of betekenen die stippen op het voorhoofd dat ze niet gefotografeerd willen worden? Iets soortgelijks hebben ze in Nederland op zo’n manier gepoogd vorm te geven)

Voordat we afreisden naar het fort, stopten we eerst bij een andere highlight in Jaipur: Hawa Mahal. Dit gebouw heeft een imposante gevel maar herbergt achter deze gevel enkel een paar gangen. Gangen die waren bedoeld om de haremvrouwen van de Maharadja van Rajasthan de mogelijkheid te bieden om de jaarlijkse parade te kunnen zien, zonder dat zij gezien konden worden.

Bij het viewpoint van Fort Ajmer, werd ik trouwens plots geïnterviewd door Reuters in het kader van het Coronavirus. Wellicht was ik wel te zien tijdens het 8 uur journaal.

Vlak naast het fort bevonden zich nog twee andere bezienswaardigheden. Als eerste een stepwall. Een kunstzinnige maar functionele combinatie van velen trappen die bewoners de mogelijkheid bood de waterbron te bereiken. Ook een 500 jaar oude een Krishna-tempel (Sri Jagat Siromaniji temple) heeft ons verrast met een enorme detaillering in de afwerking.

Het fort was zoals gesteld erg indrukwekkend qua bouwwerk, maar ook de toelichting van dit fort was bijzonder te noemen. Naast alle pracht en praal is nl een groot deel van het ontwerp van dit fort gebaseerd op de wijze waarop de maharadja al zijn dames moest huisvesten. Bij dit fort worden vandaag de dag maar liefst 150 olifanten ingezet om toeristen van de parkeerplaats naar de ingang te verplaatsen. Wij lieten dit aan ons voorbij gaan en dachten ondertussen aan de olifanten die we in vrijheid hebben zien rondlopen gedurende eerdere vakanties. Onderweg terug naar ons hotel stopte we nog even Jal Mahal, het water paleis. Een mooi plaatje.

Aangezien ons (prachtige) authentieke hotel (Alsisar Haveli) was voorzien van een zwembad, hebben we de middag in rust doorgebracht bij dit zwembad. Tenminste.......aan het einde van de middag wilde we toch ook nog wel even wandelend een stukje van de Roze Stad  zien. (Wat een gekkenhuis)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pieter T:
    8 maart 2020
    Dag 5 al weer! Mooie verhalen en prachtige foto's. Heel veel plezier de komende dagen.
  2. Helma:
    Prachtige foto’s!
    Ziet er erg indrukwekkend uit!
  3. Gert:
    8 maart 2020
    Mooi verhaal weer..... gave foto’s👍
  4. Rose:
    9 maart 2020
    Mooi op de ratten na! Die heb je hier ook hoor