Dag 9: Varanasi

12 maart 2020 - Varanasi, India

Ook vandaag mochten we weer de wekker zetten. Om 5 uur stonden we er naast en een klein uurtje later zaten we op een bootje op Ganges. Een mooi plekje om de zon op te zien komen. Met een “buitenboordmotor” van 1 MK (menskracht) gleden we over het water langs de vele trappen en ochtendrituelen. Mensen waren aan het baden of deden hun was, priesters deden hun plichten en ook de crematies gingen full swing door.

Niet veel later liet de koperen ploert zich zien. Een mooi plaatje. Daarmee was het mooiste van de dag ook een feit. Wat we daarna meemaakten, is een totaal ander verhaal. We kregen het oudste deel van de binnenstad te zien. Dit was echter zo ontzettend smerig (lucht, “zaken” op straat, het “type” mens, straathonden etc) dat we zelfs een uur later moeite hadden met ontbijten.

Na het ontbijt zijn we naar Sarnath gereden. Een historische stad 10 km verderop. De stad waar Boeddha voor het eerst de Dharma aan anderen onderwees. De oude stad is in de loop der tijd grotendeels verwoest. We moesten het doen met funderingen en een museum.

Later hebben wij een stuk over de trappen langs de Ganges gewandeld. Waaronder ook langs het crematorium. Het was bizar en onwerkelijk om dit zo te aanschouwen. Lijken komen aan de lopende band aan, worden even in de Ganges gelegd om vervolgens op een klaargemaakte brandstapel te worden gelegd, waarna de vlammen het lichaam transformeren tot as. We hebben zelfs een lichaam op de dakdragers van een auto voorbij zien rijden.

De diversiteit aan mensen op de trappen is enorm. Rondhangende jeugd, pelgrims, toeristen, zwervers, verkopers, bedelaars etc. etc. Één bonte verzameling en dan laat ik de apen, koeien en honden nog buiten beschouwing.

In de vooravond hebben we de Aarti nog een keer bijgewoond. Nu vanaf de eretribune i.p.v. de boot. Blijft bijzonder dat dit dagelijks duizenden mensen aantrekt.

Morgen vertrekken we hier en dat vinden we geen van beiden erg. Jodhpur wordt de volgende bestemming.

1. Sita:
    13 maart 2020