Dag 6 & 7: Fatehpur Sigri, Agra en Delhi

10 maart 2020 - Agra, India

Na een dag stilte weer een update. Waarom stilte? We waren maandag nog niet klaar met de Taj Mahal! Geen gesplitst verhaal dus over de Taj Mahal, maar juist een totale weergave.

Maandag onderweg naar Agra hadden we eerst een tussenstop bij Fatehpur Sigri. Wederom een indrukwekkend gebouwencomplex dat haar gelijke niet kent. De koning die zich destijds vestigde had nl. drie vrouwen. Om het gemakkelijk te houden met een moslimdame, een christendame en een hindoedame. Al deze dames kregen een verblijf dat paste bij hun religie. Ook de concubines werden niet vergeten. Dat allen te samen heeft een mooi stelsel van verschillende gebouwen opgeleverd. De detaillering die daarbij  is toegepast is indrukwekkend. Zeker in de wetenschap dat alles handmatig moest plaatsvinden.

Vervolgens reisde we door naar Agra. Een wereldberoemde stad aangezien in deze stad de Taj Mahal is terug te vinden. We hebben de Taj Mahal drie keer bezocht. Maar voordat we hiermee begonnen, hebben wij dit geweldige gebouw mogen aanschouwen achter ons hotelraam. Een mooi voorproefje.

Allereerst hebben wij de Taj Mahal bekeken bij zonsondergang. Aan de achterkant, aan de overkant van de rivier, heb je prachtig uitzicht (Mehtab Bagh). Vervolgens hebben wij de Taj Mahal bij volle maan bekeken. Dit viel eerlijk gezegd een beetje tegen. De wolken hielden het maanlicht tegen (er is minimaal kunstlicht aanwezig), waardoor er niet zo gek veel viel te zien. Je mag nl. enkel het balkon bij de ingang betreden. Vanmorgen hebben vervolgens de Taj Mahal bij daglicht bezocht. Je kunt dan ondermeer ook het mausoleum betreden. Ik ben vaak te nuchter om stevig onder de indruk te zijn, maar de Tanja Mahal is echt overdonderend mooi. Evenals het verhaal dat er bij hoort.

Naast de Taj Mahal hebben we fort Agra bezocht. Mooi verhaal aangehoord over de verdedigingstechnieken die werden toegepast. Tevens het aanvullende verhaal dat past in de tragedie die onlosmakelijk verbonden is met de Taj Mahal.

Vervolgens hebben we kennis gemaakt met de beste weg van India tot nu toe. De weg van Agra naar Delhi betreft nl strak asfalt. Mede als gevolg van de nationale feestdag (Holi Phagwa) was het erg rustig op de weg. Ons bezoek aan Delhi is van korte duur. Morgen vroeg reizen we door naar Varanasi.

1. Helma:
    10 maart 2020
    Weer prachtige beelden!
    Lekker temperatuurtje ook, 31 graden.....wij hier nog steeds regen en wind.....
  2. Paula:
    11 maart 2020
    Wat een prachtige foto's weer, geniet nog van jullie reis!