week 4: Capetown

7 april 2018 - Cape Town, Zuid-Afrika

Om 8 uur steeg ons vliegtuig op en 2,5 uur later reden met onze huurauto richting ons verblijf in Capetown. Na een kwartier rijden hadden we ongeveer al meer auto's gezien dan de voorgaande 3 weken in Namibie.

Gezien de berichtgevingen over de droogte de afgelopen maanden, verbaasde we ons over hoe groen deze stad is. Sterker nog......het regende zelfs heel even.
Als je echter in Capetown bent, kun je er niet om heen. Deze stad heeft een water probleem. We hebben er geen last van gehad los van wat koud douchewater opvangen in een teil, zodat je hier het toilet mee kan spoelen. Op tal van manieren wordt iedereen op het probleem gewezen door ondermeer tal van creatieve opties te bieden.

Aangekomen bij ons verblijf (Klein Bosheuvel) waren we positief verrast over de schoonheid van de omgeving (Bishopcourt). 10 kilometer weg van het centrum vol in het groen. De eerste middag zijn we in het kader van het “acclimatiseren” een stuk gaan lopen in de aangrenzende botanische tuin (Kirstenbosch). Voor de planten/boomliefhebber denk ik wel een paradijs.
Zondag stond in het teken van Robbeneiland. De ochtend zijn we via een omweg (lees een stuk langs de prachtige kust) naar de haven gereden. Gezien alle bochten heuvels en afdalingen miste ik eigenlijk best wel mijn racefiets en motor. Maar eerlijk is eerlijk: ook vanuit de auto was het prachtig.

De haven (waterfront) was gezellig (en toeristisch) en voorzien van veel horeca. We kozen echter voor de boot naar Robbeneiland. Daar hebben we eea mee gekregen hoe er in de tijd van apartheid met andersdenkende werd omgegaan. “Vroeger was niet alles beter!”. Vanzelfsprekend hebben we ook de cel van Nelson gezien.

Maandag hebben een rondje Kaap gereden. Een kleine dag rijdend langs de kust waarvanzelfsprekend, boulderbeach, Kaap de Goede Hoop en Chapmans Peak niet ontbraken. Aangezien de middag zwaar bewolkt was, ging de beroemde zonsondergang op Chapmans Peak aan ons neus voorbij (dit hebben we natuurlijk goedgemaakt door dit prachtig stukje weg donderdag in de namiddag nog een keer te rijden)

Woensdag stond in het teken van de de Tafelberg. Natuurlijk hadden we kunnen kiezen voor de kabelbaan, maar we kozen om de klim zelf te doen. Het route naar boven veranderde van een pad, naar geïmproviseerde treden tot vervolgens het serieuze klauterwerk over rotsen. Vlak voordat we het eerste plateau bereikte zagen we nog net de stad beneden liggen. Rechts van ons kwamen de wolken eraan die in no time de berg bezette. Na nog een stukje te zijn doorgelopen heeft het verstand gesproken en zijn we teruggekeerd. Dit betekende natuurlijk dat we donderdag weer naar boven moesten aangezien de Tafelberg toch de topattractie van Capetown is (en 1 van de 7 natuurwonderen). Dit keer pakte we wel de kabelbaan. Overigens ben je lopend sneller boven gezien enerzijds de autorit naar de kabelbaan toe en vervolgens de wachtrij van 2 uur. Vandaag was het helder weer met een prachtig uitzicht tot gevolg.

Donderdag hebben we Bo-Kaap bezocht, een moslimwijken vol gekleurde huizen. Een traditie die is ontstaan na de apartheid aangezien kleuren toentertijd niet waren toegestaan. Deze traditie houdt zich in stand doordat de bewoners ieder jaar na de ramadan hun huis weer opnieuw verven.

Nu restte ons enkel nog het bezoeken van het wijngebied. Donderdagmiddag hebben we een rondleiding gekregen op landgoed Groot Constatntia. De vrijdag zijn we richting Franhoeck gereden alwaar we onderweg tal van wijnhuizen tegen zijn gekomen. Er reed zelfs een tram langs alle wijnhuizen in deze regio.
En toen.......toen waren plots vier weken voorbij. Vier weken van nieuwe ontdekkingen en avontuur.

Zaterdagochtend vliegen we eerst naar Johannesburg. Uiteindelijk 3 vluchten (en twee treinen)  later komen we zondag weer thuis. Uitgerust zodat we vol energie kunnen gaan nadenken over onze volgende reis.

1. Helma:
    17 april 2018
    Weer veilig thuis na een fantastische reis. Ik heb met veel plezier meegekeken en meegelezen!