Dag 8: Varanasi

11 maart 2020 - Varanasi, India

Onze overnachting in Delhi was slechts een pauzemoment in onze reis van Agra naar Varanasi. Varanasi is met haar leeftijd van 5000 jaar, één van de oudste steden ter wereld. Een waar pelgrimsoord voor hindoes. Onze chauffeur wist zelf te stellen dat iedere hindoe Varanasi in zijn/haar leven moet bezoeken. Anders is Nirvana niet voor hem/haar weggelegd. (Ik droomde ondertussen weg met de klanken van smells like teen spirit) . Deze zelfde chauffeur noemde overigens ook het verkeer in Indië het achtste wereldwonder...........

We hebben tot nu aan toe nog niet veel gezien van Varanasi. Dat wil zeggen niet veel vierkante meters. Aan de andere kant hebben we heel veel gezien. We hebben maar ca 300 meter gelopen van de weg waar we uit de auto moesten stappen naar het hotel. Nee, dit was geen luxe oprit maar een route door achteraf-steegjes al slalommend langs “zaken” waar je je voeten niet in wilt plaatsen. We werden vergezeld door een gids en een sjouwer. Een ventje van 3 turven hoog die onze reistas en koffer van de auto naar het hotel bracht. De tas over de schouders en de koffer op zijn hoofd. Dit is ook India. Ons hotel is aan de Ganges gelegen. Vanuit ons hotelraam zien we ondermeer de trappen (Ghats) naar het het heilige water. Een ding is wel duidelijk: Varanasi valt niet in het rijtje schoonste steden van de wereld (en dan zeg ik het netjes).

Vanavond zijn we met een boot de Ganges op gevaren. We waren getuige van minimaal 4 crematies. Er werd ons verteld dat dagelijks ca 200 mensen in het openbaar gecremeerd worden. Een waar 24x7 ritueel. Iets verderop hebben we een Aarti bijgewoond. Een dagelijkse ceremonie die door duizenden gelovigen (en veel minder toeristen) worden bijgewoond. Vele honderden bekijken/beleven deze ceremonie vanuit bootjes (net als wij). Deze enorme mensenmassa is bijzonder om te zien. In het bijzonder omdat zij er zijn om de ceremonie vanuit religieus oogpunt mee te maken i.p.v al fotoschietend.

Noot 1: De foto’s  en video’s laten nog twee dagen op zich wachten. Ik verlang momenteel naar de snelheid van een 14k4 modem :-). De snelheid die ons vandaag wordt gegund is nl onvoldoende voor het uploaden van film- en fotomateriaal.

Noot 2: Een Aarti (in Devanagari: आरती) is een Hindoeritueel met vuur en zang, dat deel uitmaakt van puja, de verering van een Hindoegod. Brandende diya's (aarden lampjes) worden voor een Godsbeeld (moerti) rondgedraaid.

Noot 3: Nirvana is voor hindoes de verlossing uit de kringloop van de wedergeboorte

1. Eric:
    11 maart 2020
    Doe maar ‘smells like teen spirit’, dat klinkt beter, Peet
    Wederom leuk geschreven anekdotes, vooral doorgaan