Tongariro Alpine Crossing

17 januari 2017 - Tongariro, Nieuw-Zeeland

Vandaag zijn we vroeg opgestaan. Een stevig ontbijt is het halve werk met het oog op de track die we gaan lopen: de Tongariro Alpine Crossing (http://www.roam.net.nz/wp-content/uploads/2015/11/ROAM-Brochure.pdf).  Deze wandeling van ruim 19 kilometer loopt over vulkanisch terrein wat is ontstaan als gevolg van vulkaan uitbarstingen van de Mount Ngarahoe en Mount Tongariro.
De eerste 9 kilometer was het hoofdzakelijk klimmen met werkelijk uitzonderlijke uit- en vergezichten als cadeau. Het tweede deel was met name dalen en bracht aan de andere kant van het plateau.
De laatste honderd meters voor de top en de eerste meters dalen waren op z'n zachtst gezegd gedenkwaardig. Deze omgeving heeft dienst gedaan als landschap bij de films Lord of the Rings. Wij zijn overigens geen trollen, orks en elven tegengekomen.

Na deze prachtige track vertrokken wij uit Tongariro richting Rotorua. Aldaar werden wij verwelkomd door de zwaveldampen (rotte eirerenlucht) van de karakteristieke geisers, warmwaterbronnen en modderbaden.