Dag 5: Erg Chegaga (Sahara)

14 november 2023 - Mhamid, Marokko

Vandaag was de dag met het doel het asfalt (en onze Dacia) achter ons te laten en (met een Landcruiser-Prado) het zand op te zoeken. De dag ving aan met een relaxte rit door de draavallei. Al vond oom agent onze rit iets minder relaxed. Zijn lasergun gaf aan dat we 78 reden ipv 60. Ik ontken geen schuld, maar pleit ook zeker niet schuldig te zijn. Het is de regio een beproefde truc om als bewijs de snelheid af te laten lezen van de gun….al zegt dat niets over het voertuig dat is gemeten. Kortom…met een lach hebben wij de 150 dirham betaald en zijn we verder gaan rijden. Het was per slot van rekening weer een tour van een kleine 3 uur. Wederom door een ontzettend mooi landschap.

In M’Hamid aangekomen bleek er qua gemaakte afspraken iets niet goed te zijn gegaan. De touroperator ter plaatse wilde ons enkel naar duinen te brengen die meer weg hebben van grote molshopen. Terwijl wij van mening waren naar Erg Chegaga te gaan. Een plek een stuk dieper in de Sahara met serieuze duinen. We hebben eieren voor ons geld gekozen en bijbetaald en niet veel later waren wij onderweg. Na ca 1,5 uur door de woestijn toeren, arriveerden we bij het kamp. Na een lunch werden we uitgenodigd om mee naar buiten te gaan. Daar lagen twee kamelen op ons te wachten. Je zag de twee communiceren met elkaar. Ze hoopte beiden dat ze Maja mochten vervoeren. Eéntje had pech ;-)

Na een half uurtje schommelen op deze beesten, mochten we te voet verder gaan om een mooi plekje te vinden voor de zonsondergang. Nadat de zon onder was, zijn we in het donker terug gegaan naar het kamp nabij M’Hamid. Zodat we de volgende ochtend getuige konden zijn van een zonsopgang in een ander soort duingebied. Overigens wel een kunst van de chauffeur om zonder navigatie door een pikdonkere woestijn te rijden (en op locatie aan te komen). Overigens was de sterrenhemel wel heel bijzonder om te zien.

Al met al weer een bijzondere ervaring.

PS: Wie had ooit gedacht dat je in de Sahara over 4G beschikt.

1. Helma:
    15 november 2023
    Lekker bezig hoor! Altijd maar afwachten of alles goed is geregeld, spannend….
  2. Rinus:
    15 november 2023
    Telkens weer een aparte beleving van wat je gaat zien, mooie ervaring.
    Trouwens, die kameel die jou moest vervoeren, heeft die zijn stal en waterplaats nog gehaald.😂