Dag 14: Marrakesh

23 november 2023 - Marrakesh, Marokko

We begonnen met een rustig ochtendje in en rond onze riad. Overigens wel met resultaat, want niet veel later liepen we door de medina met een afspraak voor een hamambezoek inclusief een massage in onze pocket. Een ontspannen invulling van de vrijdagmiddag alvorens we huiswaarts vertrekken, leek ons een strak plan. We slenterden door de medina richting één van de stadspoorten. Het blijft een bijzonder fenomeen hoeveel mensen/dieren/voertuigen zich op heel weinig vierkante meters begeven en ondertussen ook met man en macht getracht wordt de nodige handel te bedrijven. Ook buiten de stadspoort bleef het druk en bovenal rumoerig op straat. Vandaag stond Jardin Marjorelle (ontworpen door Yves Saint Laurent) op de agenda. Eén van de hoogtepunten van de stad. Wel grappig dat je door je  pakweg 100 meter te verplaatsen, plots auto’s ziet rijden die je je in principe nooit kunt veroorloven. Hoe anders was dat de afgelopen twee weken……

Aangekomen in de tuin, viel de pracht en schoonheid van moeder natuur direct op. Met hier en daar een likje invloed van iemand die in zijn leven wist wat kunst/schoonheid was. De tuin was niet heel groot, maar groot genoeg om een goed uur door heen te slenteren en natuurlijk wat fotootjes te maken.

Via weer een heerlijk rooftop-restaurant (jaja…..de zon blijft voorbeeldig stralen hier) hebben we vervolgens het Bahia Palace bezocht. Een paleis met historie en ook de nodige architectonische schoonheden. Ook bij deze ons respect voor hen die lang geleden het hout en steen hebben bewerkt en de tegeltjes moesten leggen op zowel vloeren als plafonds. Daar kan de gemiddelde klusjesman in Nederland een voorbeeld aan nemen.

Het slenteren door de smalle straatjes in de medina en onderwijl naar de mensen hun doen en laten te kijken, verveelt niet snel. Zeker niet met in oog aanschouw nemende dat we bijna ons weer in een overgeorganiseerde omgeving mogen gaan bewegen. Dus voor een laatste maal begaven we ons in de chaos en liepen via Libanees restaurant terug naar onze riad.

1. Hans L:
    24 november 2023
    Bedankt voor de leuke verhalen en mooie foto’s. Alvast een goede reis naar huis gewenst