Dag 13: Marrakesh

22 november 2023 - Marrakesh, Marokko

De cirkel is rond. We zijn weer terug in Marrakesh. We reden ook weer sinds we twee weken geleden op de A9 de afslag Schiphol pakten, weer eens op een snelweg. Het was vandaag niet de meest spectaculaire rit……..tot aan Marrakesh dan wel te verstaan. De 10 km die volgden door Marrakesh incl. de medina,  maakte dat vervolgens ruimschoots goed. Van alle kanten kwamen de scooters je voorbij schieten en ook de concurrentie met andere auto’s was groot. Wanneer je je nl niet laat zien hier, kom je niet vooruit. En dan sta je met een Dacia al 1-0 achter 🤪

Uiteindelijk zijn we de medina schadevrij doorgekomen en hebben de auto netjes afgeleverd bij het verhuurbedrijf.

Onze riad is weer een ontzettend goed verstopte. Googlemaps moest zelf heel hard werken om ons op locatie te brengen. Onderweg waren tal van jochies die graag de weg wezen. De laatste meters waar google aangaf: zoek het maar uit”, vroegen we zo’n jochie. De tip die ik hem gaf vond hij veel te weinig en dat liet hij duidelijk merken. Deze jochies doen het goed bij hen die daar gevoelig voor zijn. Aangekomen op locatie kregen we het advies om de weg te vragen aan winkeliers, agenten of dames. Maar weg te blijven bij het met name de jongere mannelijke populatie. Hún repertoire is onuitputtelijk teneinde meer en meer en meer geld te verkrijgen. Ik vraag mij af hoe toeristen zich hier bewogen in het pre-google-maps-tijdperk. Want mijn best wel goed ontwikkelende oriëntatie vermogen, laat mij hier in de steek. Ook best wel apart dat je met Google maps of streetview niet kan inzoomen. Al was het alleen al om de wirwar aan straatjes en steegjes eens beter te kunnen zien.

We hebben ons in de middag/avond nog een keertje bewogen door de gekte van de medina en alle bedrijvigheid op het Jemaa el Fna plein. Het plein waar van alles gebeurd: aapjes in een voetbalshirt die aangeboden worden voor een foto, cobra’s die met het zelfde doel mogen dansen op het geluid van een blaasinstrument, bejaarde dames die jouw hand graag voorzien van henna, andere oude dames die jouw toekomst voorspellen. Maar ook dansers in klederdracht, kinderen die pakjes papieren zakdoekjes proberen te verkopen (inclusief een hele zielige blik) en niet te vergeten de Afrikanen die hun kunst, kleding, sigaretten en rolexen aan de man willen brengen. Allen met 1 doel: zorgdragen dat je met flink minder geld het plein verlaat. Het is daar te doen gebruikelijk dat je betaalt voor een close up foto van een dezer attracties. Op het moment dat ik een overzichtsfoto maakte stortte zich iemand voor mijn lens. Je raadt het al: hij wilde poen zien. Na een vriendelijke blik mijnerzijds zag hij er van af.

De laatste etappe van onze rondreis is aangebroken. Nog een kleine twee dagen Marrakesh en dan weer huiswaarts……..

1. Hans L:
    23 november 2023
    Peter, je daagt me toch niet uit hoop ik tot het doen van niet gepaste uitspraken? 🤫😄
    Geniet van de laatste dagen, verdwaal niet en pas goed op Maja😄