Dag 7: Tafraout

16 november 2023 - Tafraout, Marokko

Het kostte weinig moeite om op tijd op te staan om het slaapstadje Foum Zguid te verlaten. Het was overduidelijk een stop-over zonder franje in onze oversteek van oost naar west Marokko. De eerste 50 kilometer dacht ik heel even aan mijn dagelijkse woon-werkverkeer Vleuten-Amsterdam. We kwamen  welgeteld 2 auto’s tegen. Hoe anders is dat op de A2/A10 😬.

De route was die we moesten afleggen was de langste van onze rondreis maar was werkelijk prachtig qua omgeving. Landschappen gingen in elkaar over en voordat we het wisten hadden we 302 km achter de rug.

Tafraout is qua sfeer weer totaal anders dan onze eerder bezochte locaties. Na de lunch bezochten wij een traditioneel Berbers huis. De gastheer gaf een goed beeld over hoe er vroeger werd geleefd en we bleven nog een tijdje hangen in het zg gastenverblijf. Op de begane grond leefde het vee, op de eerste etage de familie (pakweg 15 tot 25 mensen) en op de 2 verdieping was het gastenverblijf. Daar waar de eerste 2 verdiepingen enkel functioneel waren ingericht, was de tweede verdieping naar Berberse begrippen heel sjiek ingericht. En deze ruimte werd enkel gebruikt voor eventuele gasten.  Na de zonsondergang die wij vanaf het terras hebben aanschouwd, zijn wij vervolgens teruggekeerd naar ons hotel. Zie de foto en je weet hoe “lekker” het diner was ☹️.