Fox Glacier in de wolken

8 januari 2017 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Het gebeurt niet vaak, maar het is er dan toch een keer van gekomen. Deze jaargang heb ik meer hard gelopen dan vrouwlief. Vanmorgen vroeg ben ik tot aan de rand van de Fox Glacier gletsjer hardgelopen. Eerst door een bosrijke omgeving om vervolgens door een soort van "lawineresultaat" aan te komen bij de welbekende gletsjer. Kortom.........ik sta 12-0 voor. (Dit zal niet lang standhouden ben ik bang)

Na de dankbare douche en het ontbijt, zijn we samen naar de gletsjer gereden. We hadden nog wat tijd te doden, alvorens we met de helikopter op de gletsjer zouden worden afgezet. Toen we de gletsjer vanmorgen echter achter ons lieten, zag ik al dat de wolken zich samenpakten en ontstond de vrees voor het annuleren van de geboekte trip. Deze vrees bleek terecht. Alle vluchten bleken te zijn geannuleerd. We hebben nu een boeking voor morgenochtend. Gezien het huidige weerbeeld (wolken, mist en regen) ben ik bang dat we het moeten doen met een YouTube-filmpje.Check:  https://m.youtube.com/watch?v=9dtQvQB41mI

Als alternatief hebben we een rondje Matheson Lake gewandeld. In vergelijking met de meren die we afgelopen weken hebben gezien, leek dit wel een vijvertje ;-). Dit Lake kenmerkt zich door zicht op een aantal bergtoppen (Mt Cook, Mt Tasman) en onder ideale omstandigheden, spiegelen deze bergtoppen zich af in het water. De wind en wolken van vandaag, maakte deze foto-opdracht onuitvoerbaar. Maar voor de liefhebbers: http://theoensheila.reismee.nl/fotos/80806/nieuw-zeeland-zuidereiland/1269123/

Een verkenning van Frans Josef Glacier (25 km verderop achter een bergrug) leerde dat het weerbeeld daar gelijk was en dat dit geen optie is voor een uitwijk.... Kortom.....we gaan een avondje duimen voor mooi weer. Doen jullie mee?

1. Paula:
    8 januari 2017
    Balen zeg, maar wil wel weer voor jullie duimen... Al ben ik bang dat het hem morgen weer niet gaat worden, op de weerberichten staat dat het gaat regenen.
  2. Maja en Peter:
    8 januari 2017
    Het regent katten en honden op dit moment.......
    Wat nu valt, kan morgen niet meer vallen ;-)