Christchurch

28 december 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Temperaturen kunnen van dag tot dag aardig verschillen blijkt. Gisteren bij aankomst was het een heerlijke zomerse 26 graden in Christchurch inclusief een prachtig zonnetje. Vandaag kwam het kwik niet boven de 15 graden uit en moesten we het doen met een dik wolkendek. Het lijkt er op dat we hier maar aan moeten wennen, want de komende dagen blijven de betere temperaturen uit (zegt de weerapp).

We begonnen de dag met een rit met een klassiek trammetje. Eem route door het oude stadsdeel. We zaten in de zelfde tram en op het zelfde bankje als Willem en Maxima een maand eerder deden. Al door de binnenstad rijdende werd ons steeds meer duidelijk welke impact de aardbeving van 2011 gehad heeft. Gestutte gebouwen, parkeerterreinen op plaatsen waar vroeger gebouwen stonden, ontelbare zeecontainers die gebruikt worden gebouwen te stutten maar ook als winkel dienst doen en natuurlijk een tal van beschadigde gebouwen. Dit alles resulteerde in een beeld van een stad met beperkte samenhang.

's Middags met de gondola (kabelbaan) naar de top van de Porthills. Als gevolg van het weer was het zicht beperkt. We bevonden ons letterlijk in de wolken. Gezien het aantal nog onverbrande calorieën in onze lijven (opgedaan gedurende de heenreis), besloten we The Bridle Path naar beneden te lopen (jaja......omhoog lopen en met de gondola naar beneden, was nog wijzer geweest)

In de namiddag lieten we Christchurch achter ons en vertrokken we naar Timaru. Wat direct opviel is het rijgedrag van de Nieuw Zeelander. Geen haast, geen bumperklevers, iedereen gunt elkaar het asfalt. Daar kunnen we in Nederland wat van leren. Timaru is de komende twee dagen onze uitvalsbasis.

1. Paula:
    29 december 2016
    Wat een prachtig uitzicht boven op de berg! En dat straatje met die eettentjes ben ik ook geweest (ergens boven gegeten), maar wat een trieste foto's van de gebouwen die zijn ingestort, wordt er een beetje verdrietig van, zoveel moois wat er door de aardbeving verloren is gegaan...
  2. Shaam:
    29 december 2016
    Zozo koninklijke hoogheid mooie foto met prachtige uitzicht