Vier seizoenen op één dag in Doubtful Sound

3 januari 2017 - Doubtful Sound, Nieuw-Zeeland

Vandaag stond wellicht het hoogtepunt van deze vakantie op de agenda. Een overnight cruise in de Doubtful Sound. Een grote gletsjer in het zuiden van Nieuw Zeeland. Na de oversteek over Manapouri Lake (ferry) en vervolgens een busrit over een onbewoonde berg, lag daar de Doubtful Sound voor ons. Op een mooie kleinschalige boot (6 hutten voor 12 passagiers) begon onze 24 uurs trip met een lunch voorzien van verse kreeft uit de lokale wateren.

Helaas waren de weergoden ons niet goed gezind. Het is bekend dat dit één van de natste plaatsen ter wereld is (ca 11 meter regen op jaarbasis), maar dat het tijdens de zomer onder de 10 graden bleef inclusief een forse wind, was pure pech.

De trossen waren inmiddels los en we voeren het fjord in. Hoog en groen begroeide wanden voorzien van prachtige watervallen en vele verstopte dieren, werd ons uitzicht de komende 24 uur.

Later op de middag gingen we vissen. Dit bleek onderdeel uit te maken van de voedselketen bij dit soort cruises. De gevangen vis (relatief klein) diende niet veel later als aas om nog meer vis te vangen. De overige vis diende weer als aas om later kreeften te gaan vangen (en deze werden weer geserveerd aan ons touristen). Er werden ook een aantal blue cods gevangen. Deze werden direct schoongemaakt en maakte niet veel later onderdeel uit van het diner. Het vissen ging een ieder goed af. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben gehad met de visdichtheid in dit gebied. Na het uurtje vissen werd het hoogtijd om weer naar binnen te gaan. Tenminste, een aantal die-hards ging nog even kajakken. Het was aardig winderig en koud en voor ons zonaanbidders werd niet aan de randvoorwaarden voldaan om te gaan kajakken ;-)

Later op de middag kregen we bezoek van een aantal dolfijnen. Het waren niet de meest getrainde dieren aangezien rustig mee bleven zwemmen en verder geen capriolen uithaalden. Het diner was vervolgens goed verzorgd en bovendien heerlijk. De avond werd gevuld met hapjes en snapjes, live muziek en gezellige gesprekken tussen de opvarenden.

Zes uur 's morgens startte de motor. Deze diende als prima wekker. Niet de eerste wekker trouwens aangezien het 's nachts enorm en luid geregend had. De term die daar in de omgeving wordt gebruikt voor dit soort buien is "buckening". Zeer toepasselijk. Naar buiten kijkend werden we tevens verrast met een aantal witte bergtoppen. Niet erg gebruikelijk in de januari-maand. Kortom: feitelijk was het zomer, maar we hebben winter, herfst en onstuimig lenteweer meegemaakt.

De ochtendprogramma startte met het legen van de kreeftenvallen. De nettovangst bleek maar liefst 22 kreeften groot. Alles wat kleiner was dan de wettelijke richtlijnen, werd teruggegooid. Kortom, de touristen die ons kwamen aflossen, hadden eveneens kreeft bij de lunch. De kreeftenvallen werden vervolgens gevuld met de vissen die wij daags daarvoor hadden gevangen en vervolgens in het water uitgezet.

We hadden pech met het spotten van dieren. Walvissen, zeehonden en pinguïns zijn dieren die zich kunnen laten zien. Vlak voor aankomst werden we toch nog verrast door drie pinguïns die aan het zwemmen waren. Tevens brak zowaar de zon nog even door. Altijd leuk voor de foto's.
Ondanks het tegenvallende weer, hebben we genoten van deze trip. Een echte aanrader voor hen die nog eens deze kant van de wereld gaan verkennen.