Dag 3: Agdz

12 november 2023 - Agdz, Marokko

Vandaag reizen we af naar Agdz……een woonplaats die qua lettergebruik ons doet denken aan een afkortingen binnen defensie cq UWV.

Maar voordat we in de auto stapten, hadden we eerst nog andere plannen. Zo ben ik (Peter) nog een stukje Marokko gaan verkennen op de hardloopschoenen. De zon zien opkomen in het woeste landschap, maakt het rennen toch een stukje leuker. Na de welverdiende douche stond het ontbijt voor ons klaar. De Franse invloeden zijn hier goed zichtbaar gezien het stokbrood dat werd geserveerd en het aangesproken worden in het Frans.

Vervolgens wandelden we nog een rondje in de directe omgeving waaronder de beklimming van een mini-bergje naast de ksar van Aït ben Haddou. Bij de afronding van ons rondje wandelen, kwamen we nog een islamitische ooievaar tegen. Tenminste…..dat was mijn aanname. Anders bouw je toch niet je nest boven op de moskee vlak naast de speakers ;-)

Toen was toch het moment om “Bagdad Cafe” (een hotel met uitstekende service, en een prima maaltijd) achter ons te laten. Langs de route naar Agdz ligt de oase Flint. Daarvoor moest het asfalt wel even ruimte maken voor een stukje offroad. Altijd spannend met een Dacia. Maar hij hield het. Een van de boeren van deze oase liet ons het e.e.e. zien. Het was een heerlijk ontspannen uurtje in het groen.

Toen werd het toch hoog tijd om Agdz aan te doen. Een uurtje rijden door toch wel weer een mooi afwisselend steenachtig/zandachtig gebied bracht ons uiteindelijk bij het zwembad van ons hotel. Wederom een mooi voorbeeld hoe mooie dingen worden verstopt achter lemen muren.

De dag werd afgesloten met een stukje lamsvlees met rijst, gezoete ui met rozijnen en een gekarameliseerde peer.

1. Shaam:
    13 november 2023